BMI - Bardzo Męczący Index





Cześć. BMI, Body Mass Index, czyli stosunek wagi ciała do jego wzrostu. Łatwy sposób ustalenia, czy wszystko z naszą wagą jest Ok.


Chcąc zadbać o siebie, dobrze jest zapoznać się z kilkoma tabelami, gdyż wyniki na każdej, mogą się nieznacznie różnic. Porównanie ich uśredni Ci wynik BMI. Tych tabel jest mnóstwo w Internecie, więc nie będziesz miał problemu z ich znalezieniem. Możesz także poszukać kalkulatora BMI, który dokładniej wyliczy twój współczynnik, masy do wzrostu. Trzeba jednak pamiętać, że wskaźnik BMI nie dla każdego będzie odpowiednim narzędziem. Indeks BMI nie uwzględnia różnic w wadze tkanki mięśniowej, tkanki tłuszczowej oraz kilku innych czynników, takich jak na przykład ciąża, czy choroby, które wpływają na wagę.  



SAJO - mój sposób na Body Mass Index


Moim sposobem na utrzymanie prawidłowego BMI, jest SAJO. Nazwa zrodziła się spontanicznie w mojej głowie, więc nie szukaj informacji o tym w Google. Jest to zbiór czterech prostych zasad, które w połączeniu dają dobre efekty. SAJO: Sen, Aktywność, Jedzenie, Ograniczenia. Stosując się do tego, w łatwy sposób wprowadziłem u siebie zdrowy tryb życia. Ciesząc się witalnością i dobrym samopoczuciem. 

Sen

 



W powszechnym przekonaniu, panuje opina, iż dorosły człowiek powinien spać 8 godzin w ciągu doby. Profesor Sean Drummond z kalifornijskiego uniwersytetu w San Diego, przeprowadził dwudniowe badanie na 67 ochotnikach, w wieku od 27 do 68 lat. Wyniki jakie otrzymał, zdają się potwierdzać ogólne przekonanie. Sześć do ośmiu godzin dla osoby dorosłej nieprzerwanego snu, jest optymalną ilością czasu, by móc się w pełnie zregenerować. Sen to najlepsza inwestycja w zdrowie. Poprawia odporność, wpływa na wygląd i cerę, samopoczucie i koncentrację. Mnie do pełnego zregenerowania sił, wystarcza dolna granica snu. Śpiąc sześć godzin na dobę, czuje się wypoczęty i pełen witalnej energii. 

Aktywność 

 


Kolejnym, równie istotnym elementem co sen, jest aktywność fizyczna jaką podejmujemy. We współczesnym świecie, spora cześć osób, prowadzi siedzący tryb życia. Nie jest to spowodowane ich lenistwem, lecz rodzajem pracy jaki wykonują. Praca biurowa, długie godziny spędzone przed monitorem komputera, lub też kierowcy, którzy długie godziny spędzają siedząc za kierownicą samochodu, to sprzyjające warunki do podwyższania się BMI,  czyli wzrostu masy ciała. To z kolei szybko prowadzi do nadwagi i otyłości. "Sport jest rozwiązaniem problemów z nadwagą" - to często powtarzane w mediach motto. Według specjalistów sport oraz każda aktywność ruchowa, jest naszym sprzymierzeńcem w walce o zdrowie i dobre samopoczucie. Ruch zwiększa produkcję serotoniny w naszym organizmie - hormonu działającego antydepresyjnie oraz regulującego pracę układu pokarmowego. Aktywność ruchowa pobudza metabolizm, czyli przyspiesza spalanie kalorii. Ale jak często powinno się uprawiać sport? Według znawców tematu powinniśmy uprawiać sport trzy razy w tygodniu. Dla osób chcących utrzymać podstawową sprawność ruchową, zasada 3/30/130 jest optymalnym rozwiązaniem. Co to oznacza? Ćwiczenia 3 razy w tygodniu, przez 30 minut, w tempie 130 (uderzenia serca na minutę). Aby osiągać lepsze rezultaty, wystarczy te liczby podnosić, na przykład 4/40/140. Pamiętając że przyrost tkanki mięśniowej, odbywa się po treningu, nie w czasie jego trwania. Więc uprawianie sportu (amatorskiego), po wiele godzin dziennie nie przyniesie efektów, gdyż ciało potrzebuje czasu na regenerację. 

Jedzenie

 


To bardzo drażliwy temat. Ponieważ wiele osób uważa, że sama dieta jest rozwiązaniem wszelkich problemów z otyłością. Ale co rozumiemy mówiąc dieta? Diety "cud", w których notorycznie nie dojadamy, są powodem zwolnienia metabolizmu i przybierania na wadze. Odpowiednio zbilansowana dieta, to taka która składa się, z czterech do pięciu posiłków dziennie, kiedy przeciętny dorosły człowiek, dostarcza do organizmu między 1500, a 2000 kalorii. Ponadto organizm ludzki, nie lubi być odwodniony, bo wtedy zwalniają jego podstawowe funkcje, w tym metabolizm. Dostarczenie dwóch litrów płynów dziennie jest optymalnym rozwiązaniem. Szklanka wody przed posiłkiem, dodatkowo pobudzi, nasz układ trawienny do pracy. Ale co jeść? Cóż, wszystko, ale przy zachowaniu umiaru oraz różnorodności dostarczanych do organizmu pokarmów. Oczywiście należy starać się unikać nadmiaru cukru i soli - wtedy nasz układ trawienny będzie świetnie funkcjonował. 

Ograniczenia

 


Kto z nas lubi słowo ograniczenia? Chyba nikt. Jednak owe ograniczenia, są bardzo pomocne. W tym wypadku chodzi o ograniczenie w dostarczaniu cukrów prostych oraz soli w nadmiernej ilości, do organizmu. Najprościej rzecz ujmując, cukry proste dostarczamy spożywając słodycze. Spożywanie ich w rozsądnej ilości, niesie ze sobą niewielkie ryzyko, bo aktywny tryb życia, do którego zachęcam, sprawi że jesteśmy w stanie spalić zgromadzoną w batonach, ciastkach i cukierkach energię. Problemy zaczynają się rodzic w momencie, gdy spożywamy zbyt duże ilości słodyczy, napoi słodzonych, wszelkiego rodzaju fast foodów.  Puste kalorie w nich zawarte, których niespalona nadwyżka, odkłada się w naszym ciele pod postacią tłuszczu, może powodować powstanie nadwagi, próchnicy, cukrzycy typu 2, bezdechu nocnego, nadciśnienia tętniczego, choroby układu krążenia oraz jeszcze wielu innych schorzeń. Sól natomiast spożywana w prawidłowej ilości (pięć gramów dziennie), według wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), pomaga zachować równowagę elektrolitową w organizmie, co jest ważne dla jego prawidłowego funkcjonowania. Natomiast niekontrolowane spożycie soli, może być przykre w skutkach, gdyż prowadzi do zatrzymywania wody w organizmie, cukrzycy typu 2, osteoporozy, nadciśnienia tętniczego - co z kolei jest prostą drogą to chorób serca i naczyń krwionośnych. Jak widać kontrola w spożyciu cukru i soli, może znacznie uchronić nasze zdrowie, a w rezultacie także i życie. 



Jak można kontrolować ich spożycie?

 


Wysoko przetworzone produkty spożywcze, dostępne w sprzedaży, zawierają spore ilości soli i cukru, które są dodawane do nich w trakcie procesu produkcji. Tak więc gotowe posiłki, które kuszą nas na sklepowych półkach, niekoniecznie są tak wspaniałe, jak zapewniają ich producenci. Jeśli nie masz możliwości gotowanie samemu, zwracaj uwagę na informacje, zawarte na etykiecie takiego posiłku. Szukaj tych z najmniejszą ilością niepożądanych substancji. Co więcej, dokonując zakupu napoi, jogurtów, wędlin, serów i innych produktów spożywczych codziennego użytku, także bacznie czytaj informacje z etykiet. Świadomie dokonuj wyboru produktu, który masz zamiar kupić, w celu spożycia. Najłatwiejszym sposobem kontroli soli i cukru, jest codzienne przygotowywanie posiłków, z nieprzetworzonych składników.  



Wnioski 


SAJO stosowane w codziennym funkcjonowaniu poprawi nasze zdrowie i samopoczucie. Ma też istotny wpływ na długość naszego życia. Rozpoczynając walkę z otyłością, rozpoczynasz swoje lepsze życie w zgodzie z BMI. Niech dbanie o zdrowie, stanie się Twoim stylem życia. 






Nie jestem z służb specjalnych, ujawniam swoje źródła informacji.




bmi-kalkulator.pl


Komentarze