Czy dzieci powinny jeść słodycze?





Słodycze podobno są powodem próchnicy, otyłości, cukrzycy i innych schorzeń u dzieci i dorosłych. Wielu rodziców uważa je za zło wcielone, inni zupełnie bagatelizują ilość zjadanych cukierków, batonów i innych pyszności, przez swoje dzieci, nie widząc w tym żadnego zagrożenia. Jaka jest prawda?

Zacznijmy od początku. Słodycze zawierają cukier w postaci syropu glukozowo - fruktozowego lub sacharozy (cukier biały). Oba spożywane w zwiększonej ilości, mają negatywny wpływ na zdrowie, zarówno dzieci jak i dorosłych osób. Obecnie w wysoko przetworzonych produktach spożywczych, które są dostępne w sprzedaży (czyli tym co jemy na co dzień) jest cukier. Wiele osób nawet nie zdaje sobie z tego sprawy, ile cukru spożywa na każdego dnia. 

Czy wiesz, że substancje słodzące, w obu formach wymienionych wyżej, występują w:

  • Sokach, nektarach i napojach owocowych;
  • Przetworach zbożowych (musli, płatki);
  • Wyrobach cukierniczych (w tym pieczywo cukiernicze - np. drożdżówki);
  • Napojach gazowanych i niegazowanych (cola, herbata mrożona, oranżada, napoje energetyzujące);
  • Jogurtach, kefirach, maślankach, mlekach smakowych;
  • Galaretkach, dżemach, marmoladach, deserach w proszku;
  • Lodach;
  • Zupach, sosach w proszku;
  • Napojach alkoholowych;
  • Ketchupach, musztardach, gotowych sosach;

Zastanówmy się więc, czy słodycze, same w sobie, mają faktycznie taki zły wpływ na organizm ludzki? Czy jednak trochę demonizuje się skutki ich spożywania?

Generalnie cukier jest wszędzie. Przypisywanie jedynie słodyczom wszystkich złych efektów spożywania cukru, jest nie sprawiedliwe. Oczywiście nie zachęcam do tego, by pozwalać dzieciom żywić się jedynie batonami, cukierkami, lizakami i innymi łakociami. 

Uważam jednak, że zabranianie całkowitego ich spożywania przez dzieci, jest także złym wyjściem. 

Kiedy zacząć dziecięcą przygodę z cukrem? To jest decyzja rodziców, przy podejmowaniu której, należy pamiętać, że gdy dzieci wyjdą z domu, do przedszkola lub szkoły dowiedzą się co to słodycze i cukier. Ba, mogą nawet zachłysnąć się tym odkryciem. Dlatego dzieci powinny mieć dostęp do słodyczy w domu. Jeśli nie - zaspokoją swój apetyt ukradkiem, poza nim. 

Aby kontrolować ilość spożywanych przez dzieci słodyczy, możesz zastosować jeden z poniższych sposobów: 

  • Desery


Naucz dzieci, że spożywanie słodyczy w waszym domu jest legalne, bardzo je ucieszy deser po obiedzie. To nie musi być baton, albo od razu cała tabliczka czekolady. Zaproponuj banany w czekoladzie, galaretki, budyń, upiecz ciasto - masz pełen wachlarz do wyboru, a dodatkowo to Ty kontrolujesz ilość dostarczanego cukru, no i możesz zaangażować całą rodzinę do przygotowania takiego smakołyku. 

  • Słodycze na stole


Zastanów się, czy chowanie słodyczy w najwyższej szafce mebli kuchennych to dobre rozwiązanie? Dzieci to kreatywne istoty, dostaną się i tam (chyba że interesują Cię góry i chcesz zarazić dzieci pasją do wspinaczki 😊). Natomiast łatwo dostępne przyjemności, nie sprawiają tyle frajdy, co zakazany owoc. 

  • Przydział 


Dobry sposób, by przy okazji uczyć dzieci szanowania posiadanych dóbr oraz racjonalnego korzystania z nich. Kup każdemu domownikowi, jednakową ilość słodyczy, rozdziel pomiędzy nich, zaznaczając że to przydział np. na tydzień. 


Tak, jedzenie słodyczy w nadmiernej ilości, faktycznie może być początkiem złego. Ale nie należy zapominać, że w równym stopniu co cukier zawarty w produktach spożywanych na co dzień. Chrońmy dzieci, jak i siebie samych przed nadmiernym spożywaniem cukru. O jego złym wpływie pisałem już w - BMI - bardzo męczący indeks. Wybieranie produktów o najmniejszej zawartości cukru oraz innych szkodliwych substancji, walnie przyczyni się do lepszego zdrowia dzieci, ale również Twojej całej rodziny. Pokaż  dziecku, że słodycze spożywane z umiarem, są czymś normalnym w waszym domu, ale jednocześnie uświadamiają że jedynie w parze z warzywami, owocami i innymi zdrowymi produktami spożywczymi oraz sportem. Robiąc to, robisz krok w kierunku zdrowia dziecka. Rozmawiaj z nim o konsekwencjach nadmiernego spożycia cukru, kontroluj etykiety na produktach spożywczych, ucz tego samego swoje dzieci - wszak one biorą przykład z dorosłych.

Zdjęcie z pixabay

Komentarze